- Goedkeuring van de notulen van de zitting van 7 februari 2023
- Goedkeuring van het voorstel van de raad aan de algemene vergadering m.b.t. de jaarrekening 2022
- Goedkeuring van het voorstel van de Raad aan de Algemene vergadering i.v.m. de waarderingsregels
- Goedkeuring van het voorstel van Begroting 2023 van de Raad aan de Algemene vergadering
- Beslissingen in het kader van de organisatie van de Algemene Vergadering
- Beslissingen in het kader van de problematiek van de CBN
- Beslissing over de dossiers van de Cluster Deontologie
- Aanwijzing van een effectief lid binnen de Franstalige tuchtcommissie ITAA
- Goedkeuring van het administratief document van de Stagecommissie
- Beslissing inzake de beslissingen van de Commissie van beroep inzake stage
- Goedkeuring van de aanvragen van partnerschap in het kader van het protocol Onderwijs van VIVES en PXL.
- Goedkeuring van de slides m.b.t. het examen.
- Goedkeuring van de adviezen van de Commissie Kwaliteitstoetsing aangaande periodieke toetsingen
- Goedkeuring van de adviezen van de Commissie Kwaliteitstoetsing aangaande vervolgtoetsingen
- Benoeming nieuwe toetser
- Voorstel tot intrekking hoedanigheid door de Raad voor onderstaande beroepsbeoefenaars nadat de beroepsbeoefenaar de modaliteiten van de terechtwijzing niet gerespecteerd heeft
- Voorstel tot intrekking hoedanigheid door de Raad voor onderstaande beroepsbeoefenaars nadat de beroepsbeoefenaar de modaliteiten van de terechtwijzing niet gerespecteerd heeft
- Einde procedure terechtwijzing beroepsbeoefenaar: opvolging van de permanente vorming door de Raad zoals voorzien in art. 72, 5° Loi 17/03/2019
- Goedkeuring van het administratief document ledenadministratie en achterstallige bijdragen
- Goedkeuring van een voorstel van aangepaste modelstatuten
- Goedkeuring van het document van de CPV
- Goedkeuring van de kandidatuur als lid van de Taskforce Permanente vorming
- Beslissing in het kader van de kandidaturen als lid van de Cel Normen
Raadsbeslissingen
- Raadsbeslissingen 2023
- Raadsbeslissingen 2022
- Raadsbeslissingen 2021
- Raadsbeslissingen 2020
- Raadsbeslissingen 2019
- Goedkeuring van de notulen van de zitting van 10 januari 2023
- Goedkeuring van de dagorde van de algemene vergadering
- Goedkeuring van de oproep aan de leden betreft de opengestelde mandaten
- Goedkeuring van de slides voor de leden inzake verkiezingen
- Goedkeuring van het principe om te investeren in eDepot met Fednot
- Goedkeuring van de voorstellen van de cluster Deontologie
- Goedkeuring van de nota inzake de intrekking van de hoedanigheid van een rechtspersoon wanneer deze niet meer aan de voorwaarden van artikel 10 van onze wet voldoet of failliet verklaard wordt
- Goedkeuring van de analyse inzake dossier LAMARTI
- Goedkeuring van de voorstellen van beslissing, zoals opgenomen in het administratief document toegang
- Goedkeuring van de voorstellen inzake de beslissingen van de Commissie van Beroep
- Goedkeuring van de aanvraag tot het partnerschap ITAA – Karel de Grote Hogeschool in het kader van het Protocol Onderwijs
- Goedkeuring van de nota van de Think Tank Maturiteit
- Goedkeuring van de adviezen van de Commissie Kwaliteitstoetsing aangaande periodieke toetsingen
- Goedkeuring van de adviezen van de Commissie Kwaliteitstoetsing aangaande vervolgtoetsingen
- Goedkeuring van een verwijzing van een beroepsbeoefenaar naar de rechtskundig assessor wegens het niet indienen van een verbeterplan
- Goedkeuring van het administratief document ledenadministratie
- Goedkeuring van het administratief document ledenadministratie – achterstallige bijdragen
- Goedkeuring van het document van de Cel Permanente Vorming
- Goedkeuring dat een gecertificeerd accountant of een gecertificeerd belastingadviseur ook benoemd kan worden als lid van de Commissie AWW-Management
- Goedkeuring met de aanpassing van de vier ontwerpnormen en om deze aangepaste ontwerpnormen aan de HREB ter advies over te maken
- Goedkeuring met de 15 voorgestelde kandidaten voor de Sustainability Workgroup
- Goedkeuring om de Algemene vergadering 2023 te organiseren in Square Brussels – Goldhall
- Benoeming van twee vertegenwoordigers voor de Franstalige beroepsverenigingen in het kader van de Gentlemen’s agreement
- Aanstellen van een advocaat in het kader van de procedure Grondwettelijk Hof tegen de Wet betreffende de bescherming van melders van inbreuken op het Unie- of nationale recht vastgesteld binnen een juridische entiteit in de private sector
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers en uitoefening illegaliteit
- Beslissingen in het kader van artikel 118 van de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten
- Beslissing inzake de herbenoeming van de leden van de Stagecommissie
- Goedkeuring van het administratief document van de Stagecommissie
- Goedkeuring van de voorstellen tot beslissing inzake deliberatie van niet-geslaagden voor het bekwaamheidsexamen 2022/1.
- Beslissing inzake vrijstellingen voor tussentijdse proeven in het kader van de opleiding “master en expertise comptable et fiscale en alternance” du consortium HELMO – Hennalux – HEPL
- Beslissing om niet in beroep te gaan tegen de beslissingen van de Commissie van Beroep inzake de stage
- Beslissing inzake de herbenoeming van de leden van de Commissie Kwaliteitstoetsing
- Beslissing inzake de integratie van de cel begeleiding in de kwaliteitstoetsing
- Adviezen Commissie Kwaliteitstoetsing
- Benoeming nieuwe toetser
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, geregistreerde opleiders
- Beslissing in het kader van de kandidaturen Cel Normen
- Beslissing om in 2023 opnieuw een congres te organiseren op 9 en 10 november in Brussel
- Goedkeuring protocol-akkoord onderwijsinstellingen: Vives Brugge
- Akkoord opzet overlegorgaan
- Goedkeuring adviezen Commissie Kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Aanvaarding ontslag lid van de Commissie AWW en als AWW-controleur
- Aanvaarding ontslag lid van de Cel begeleiding
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Goedkeuring administratief document van de stagecommissie
- Akkoord met oprichting van think tank ‘maturiteit’
- Goedkeuring premievoorstel
- Goedkeuring aanstelling nieuwe ambassadeur
- Akkoord goodiebag
- Benoeming leden “Think Tank Maturiteit”
- Akkoord Actieplan Maturiteit
- Akkoord beslissing i.v.m. de stagiairs welke conform artikel 50 KB Beroepsopleiding niet 1 maal hebben deelgenomen aan het bekwaamheidsexamen in de jaren 2020-2021-2022
- Akkoord beslissing i.v.m. de leden welke conform artikel 50 KB Beroepsopleiding niet 1 maal hebben deelgenomen tijdens hun stage aan het bekwaamheidsexamen in de jaren 2020-2021-2022
- Goedkeuring administratief document toegang, onder voorbehoud van de door de stagecommissie voorgestelde negatieve beslissingen inzake het mondeling gedeelte van het bekwaamheidsexamen
- Goedkeuring oprichting deliberatie-werkgroep in het kader van de door de stagecommissie voorgestelde negatieve beslissingen inzake het mondeling gedeelte van het bekwaamheidsexamen
- Goedkeuring van een extra sessie van het mondeling gedeelte van het bekwaamheidsexamen, te organiseren na analyse door de Raad van het verslag van de deliberatie-werkgroep
- Goedkeuring adviezen van de kwaliteitstoetsing
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie
- Goedkeuring document van de Cel Permanente Vorming
- Goedkeuring bundel modelformulieren AWW
• Goedkeuring om de Algemene vergadering 2023 te organiseren in Square Brussels – Goldhall
• Benoeming van twee vertegenwoordigers voor de Franstalige beroepsverenigingen in het kader van de Gentlemen’s agreement
• Aanstellen van een advocaat in het kader van de procedure Grondwettelijk Hof tegen de Wet betreffende de bescherming van melders van inbreuken op het Unie- of nationale recht vastgesteld binnen een juridische entiteit in de private sector
• Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers en uitoefening illegaliteit
• Beslissingen in het kader van artikel 118 van de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten
• Beslissing inzake de herbenoeming van de leden van de Stagecommissie
• Goedkeuring van het administratief document van de Stagecommissie
• Goedkeuring van de voorstellen tot beslissing inzake deliberatie van niet-geslaagden voor het bekwaamheidsexamen 2022/1.
• Beslissing inzake vrijstellingen voor tussentijdse proeven in het kader van de opleiding “master en expertise comptable et fiscale en alternance” du consortium HELMO – Hennalux – HEPL
• Beslissing om niet in beroep te gaan tegen de beslissingen van de Commissie van Beroep inzake de stage
• Beslissing inzake de herbenoeming van de leden van de Commissie Kwaliteitstoetsing
• Beslissing inzake de integratie van de cel begeleiding in de kwaliteitstoetsing
• Adviezen Commissie Kwaliteitstoetsing
• Benoeming nieuwe toetser
• Ledenadministratie
• Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, geregistreerde opleiders
• Beslissing in het kader van de kandidaturen Cel Normen
• Beslissing om in 2023 opnieuw een congres te organiseren op 9 en 10 november in Brussel
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Terechtwijzing van twee leden omwille van tekortkoming op vlak van permanente vorming
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Goedkeuring administratief document stagiairs
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Organisatie Algemene vergadering 2022 retroplanning – beslissing hybride organisatie (indien mogelijk)
- Goedkeuring teksten effectennorm na akkoord van Raad IBR en advies HREB
- Goedkeuring overgemaakt advies inzake ‘klokkenluiders’
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Goedkeuring administratief document stagiairs
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Aanvaarding van het voorstel van terechtwijzing van 3 leden vanuit de commissie kwaliteitstoetsing voor het niet bevestigen van een datum van de kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Publicatie van FAQ’s i.v.m. AWW (update)
- Goedkering protocol tot erkenning commerciële organisaties
- Goedkeuring van de jaarrekening 2021
- Goedkeuring van de aanpassing van de waarderingsregels
- Goedkeuring van de begroting 2022 en akkoord met voorlegging aan de algemene vergadering
- Goedkeuring van bod voor verkoop gebouw Legrandlaan
- Bepaling van verloop van de algemene vergadering
- Goedkeuring van het jaarverslag 2021
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Goedkeuring administratief document stagiairs
- Goedkeuring examenreglement
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Bespreking/analyse resultaten 30.06.2022 en verglijk met budget
- Goedkeuring samenstelling leden cel BeExcellent
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Beslissing rond de opvolgingsprocedure voor schrapping, intrekking hoedanigheid of weglating van het openbaar register en de mogelijke uitvoering in illegaliteit
- Goedkeuring administratief document van de stagecommissie
- Adviezen Commissie Kwaliteitstoetsing
- Benoeming van leden binnen de Commissie AWW
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Goedkeuring administratief document stagiairs
- Adviezen Commissie Kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Akkoord rond procedure voor hernieuwing erkenning vormingsoperatoren
- Commissie antiwitwas, voorstel verklaring op eer ‘geen dossiers’
- Benoeming van nieuwe leden in de Cel fiscaliteit en Accountancy
- Benoeming van een gebruikerswerkgroep voor eStox
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Goedkeuring protocol scholen partnerschap, HOGENT, Ugent & Arteveldehogeschool, ESSF-ICHEC, HEHa-EPHEC-UCLouvain, HEFF-HELDB-EPFC
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Goedkeuring administratief document van de stagecommissie
- Toevoeging van een aantal ambassadeurs aan de bestaande lijst
- Adviezen Commissie Kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Goedkeuring uniformiseren AWW-vragen in het kader van AWW-controles en kwaliteitstoetsingen
- Opleiding Gerechtsdeskundige: goedkeuring reglement, aanstelling stuurgroep en bekrachtiging juryleden
- Akkoord met oprichting van een werkgroep Corporate Susainability Reporting
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Goedkeuring van eerste protocolakkoord met Hogeschool (HOGent)
- Goedkeuring van de organisatie van een groot centraal ITAA-evenement in het najaar van 2022
- Deelname aan een dag rond de belastingaangifte (PB) in samenwerking met VTM
- Goedkeuring administratief document stagiairs
- Benoeming van leden in de cel MIB
- Benoeming van de leden binnen de werkgroep bekwaamheidsexamen 7-jaar ervaring
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Bepaling tarief voor deelname aan seminars van het ITAA voor personen welke het traject 7-jaar ervaring volgen
- Aanstelling van een beroepsbeoefenaar (J. De Coster) binnen de cluster kenniscentrum ter versterking van de interne diensten
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Benoeming van referendarissen
- Bekrachtiging van het standpunt van het Instituut ten aanzien van het verzoek of er nood is aan een volmacht bij overdracht van dossier n.a.v. de vraag van een assessor
- Bekrachtiging van het standpunt van het Instituut ten aanzien van de samenwerking van beroepsbeoefenaars en buitelandse onderaannemers (specifiek Marokko)
- Goedkeuring van de klachtenprocedure welke zal toegelicht worden via de website van het Instituut en het bijhorende (online) klachtenformulier
- Goedkeuring teksten KMO-norm
- Goedkeuring van het voorstel van examenreglement
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Bevestiging van terechtwijzing van 3 leden vanuit de commissie kwalitetistoetsing en terechtwijzing van 4 nieuwe leden in ditzelfde kader
- Ledenadministratie
- Publicatie van FAQ’s i.v.m. permanente vorming-tool
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Benoeming van een lid als technisch adviseur binnen de cel ontwikkeling kwaliteitstoetsing + beslissing om een oproep tot kandidaatstelling te richten aan de leden om deze cel te vervoegen
- Opzetten van een commissie proportionaliteit samen met de HREB
- Aanvaarding kandidatuur vertegenwoordiging SME networkgroup van Accountancy Europe
- Goedkeruing ontwerpnormen ontbinding-vereffening en fusie-splitsing
- Akkoord met oprichting technische werkgroep tussen ITAA, IBR en CBN
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Terechtwijzing van 3 leden vanuit de commissie kwalitetistoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Publicatie van FAQ’s i.v.m. AWW
- Publicatie van een aangepaste handleiding AWW
- Goedkeuring administratief document stage & niet-erkende fiscale dienstverleners
- Uitwerking van een methode van assistentie tot toegang tot het bekwaamheidsexamen voor personen met 7 jaar beroepservaring, met bijzondere aandacht voor zij die tewerkgesteld zijn in een multinationale werkomgeving
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Strategische analyse half-mandaatb – bijstelling objectieven en prioriteiten voor dit mandaat – aciteplan beschikbaar stellen
- Beslissing stopzetting samenwerking Tamtam en FFF
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Doorverwijzing van een aantal leden naar de rechtskundig assessor in het kader van de kwaliteitstoetsing en het niet indienen van een verbeterplan
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Aanpassing en verduidelijking van het begrip ‘mangementvennootschap’
- Goedkeuring administratief document stage & niet-erkende fiscale dienstverleners
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Bepaling van de organisatie van 4 ledenseminaries in 2022
- Verzending van ITAA-barometer om de leden te bevragen in het kader van de dag van de Accountant
- Voorstelling aan de Raad en akkoord van de Raad voor wat het programma van het bekwaamheidsexamen van de gecertificeerde accountant en gecertificeerde belastingadviseur betreft
- Aanpassing van de online privacyverklaring van het ITAA
- Akkoord van aanpassing van de opt-in en opt-out regels in het portaal voor leden en stagiairs
- Goedkeuring administratief document stage & niet-erkende fiscale dienstverleners
- Akkoordverklaring met voorstellen uitgewerkt door de stagecommissie i.v.m. vrijstellingen voor stagiairs
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, en dossiers i.v.m. illegale uitoefening van het beroep
- Goedkeuring van de ontvangen kandidaturen als deskundigen welke desgevallend de assessoren zullen assisteren
- Uitgewerkte toelichting bij de in de wet opgenomen onderdelen i.v.m. multidisciplinaire activiteiten
- Benoeming van twee personeelsleden als jurist-referendaris
- Uitgewerkt overzicht van ITAA-opleidingen voor het najaar goedgekeurd
- Goedkeuring finale versie van de effectennorm
- Voorleggen en bespreking (vraag om feedback) van de norm omvorming
- Voorleggen van een gecoördineerde versie van retroplanning i.v.m. uitwerking van verschillende normen samen met het IBR
- Intern protocol tussen ITAA en IBR i.v.m. internationale betrekkingen
- Goedkeuring van de voorstellen van adviezen van de commissie kwaliteitstoetsing
- Goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen op vlak van ledenadministratie
- Aanstelling van een advocaat en een binnenhuisarchitect in het kader van het nieuwe gebouw
- Strategische analyse half-mandaat: interne enquête
- SOS ITAA – uitbreiding van het charter
- Analyse tussentijds resultaat 30/06/2021
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Tuchtklacht namens de Raad voor Vlaio-dossiers onrechtmatig beroep op steunmaatregelen
- Opname van een kandidaat insolventiefunctionnaris
- ITAA-mandaat – beslissing leverancier en investering +, goedkeuring budget voor uitwerken van de tool
- Advies ivm btw-wetsvoorstel 1540
- Benoeming nieuw lid cel BeExcellent
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Goedkeuring administratief document stage & niet-erkende fiscale dienstverleners
- ITAA-stagedagboek- beslissing leverancier, investering en goedkeuring budget voor uitwerken van de tool
- Opzetten strategische vergadering half-mandaat om analyse te maken van goalsettings en evolutie inzake missie & visie
- Forum for the Future – beslissing van onderwerpen
- VLAIO – geplande attestering van het financieel eindverslag
- Goedkeuring administratief document stage & fiscale dienstverleners
- Goedkeuring procedure voor uitschrijving openbaar register en opvolging via ‘Titel en Monopolie’
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Goedkeuring van de overeenkomst voor vormingsoperatoren
- Benoeming jurist-referendaris en griffier
- Goedkeuring van procedure en richtlijnen voor vrijstelling ledenbijdrage
- Gebouw – engagement ondertekend
- Goedkeuring administratief document stage & fiscale dienstverleners
- Beslissing tuchtdossiers, juridische dossiers, uitoefening illegaliteit
- Masterclass AMS
- Toelichting door 3 internationale organisaties
- Samenwerkingsprotocol Internationale organisaties met IBR
- Adviezen commissie kwaliteitstoetsing
- Ledenadministratie
- Erkenning vormingsactiviteiten, vormingsoperatoren, …
- Data raadszittingen 2022 bepaald
-
- Gebouw Legrand (verkoop) – vordering dossier, gebouw Jacqmain (huur) verlening huurcontract en modaliteiten – gebouw Strostraat (aankoop), verdere ontwikkelingen in dit dossier, overeenkomst/interne afspraken met medekoper.
- Algemene vergadering – zoals meegegeven op de algemene vergadering zullen alle vragen van de leden persoonlijk een antwoord geboden worden, bij wederkerende vragen zullen deze als FAQ opgenomen worden op de website. Ook werden de raadsleden gevraagd naar hun feedback (ook vanuit de leden indien zij feedback mochten ontvangen van deze)
- Tegen de voorstellen, van uitspraken in juridische dossiers, uitgewerkt door de juridisch assessoren wordt geen beroep aangetekend door de Raad
- Goedkeuring van de stappen en vervolging van vennootschappen welke het beroep op illegale wijze uitoefenen.
- Beslissing, in lijn met de strategische Raad van 2019 om ook dit jaar 4 seminaries voor leden op te zetten, weliswaar onder de vorm van webinars. Onderwerpen en data werden voorgelegd en goedgekeurd. De Cel Opleidingen zal de leden hiervan informeren via een publicatie.
- Oproep tot kandidatuurstelling voor leden van de cel BeExcellent gezien o.a. de verkiezing door de algemene vergadering van de Nederlandstalig commissaris.
- Drie Internationale organisaties komen aan het woord om de Raad te informeren over hun werking en hun bijdrage aan de Belgische leden.
- Goedkeuring van eindoordelen kwaliteitstoetsing zoals voorgesteld door de commissie kwaliteitstoetsing zowel voor de periodieke toetsingen als administratieve vervolgtoetsingen
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie
- Goedkeuring van de voorstellen van de stagecommissie
- Goedkeuring van opname van fiscaal dienstverlener en inschrijving in het openbaar register
- Het ITAA heeft een antwoord gericht aan vice-eersteminister Van Quickenborne naar aanleiding van een vraag welke van hem ontvangen werd met het verzoek tot levering van diensten aan ondernemingen in moeilijkheden.
- De Raad heeft het voorstel van wederzijdse principes tussen ITAA-IBR goedgekeurd
- De raadsleden beslisten om voor alle leden, dus zowel de huidige leden als alle nieuwe en toekomstige leden een document uit te werken ter bevestiging dat zij de titel behaald hebben en aldus ook de taken hieraan verbonden mogen uitvoeren.
- Goedkeuring van eindoordelen kwaliteitstoetsing zoals voorgesteld door de commissie kwaliteitstoetsing zowel voor de periodieke toetsingen als administratieve vervolgtoetsingen
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie
- Benoeming van de leden van de taskforce permanente vorming n.a.v. ontvangst van hun kandidatuur
- Goedkeuring van de verlening van de overgangsregels inzake norm permanente vorming voor alle vormingsoperatoren tot 30/06/2021
- Goedkeuring van de voorstellen van de stagecommissie
- Goedkeuring van opname van fiscaal dienstverlener en inschrijving in het openbaar register
- Tegen de voorstellen, van uitspraken in juridische dossiers, uitgewerkt door de juridisch assessoren wordt geen beroep aangetekend door de Raad
- De benoeming van de Franstalig plaatsvervangend assessor werd bekendgemaakt via een koninklijk besluit.
- Goedkeuring van de stappen en vervolging van vennootschappen welke het beroep op illegale wijze uitoefenen.
- Goedkeuring door de Raad van de voorgelegde informatieve nota i.v.m. commissaris van mede-eigendom
- Goedkeuring door de Raad van de voorgelegde informatieve nota i.v.m. opdrachtbrief
- Goedkeuring door de Raad van de voorgelegde gezamenlijke (ITAA-IBR) effectennorm
- Goedkeuring jaarverslag
- Goedkeuring van de voorstellen van de stagecommissie
- De voorstellen, uitgewerkt door de juridische dienst, in het kader van lopende juridische dossiers, werden door de Raad goedgekeurd
- Opvolging en vervolging vennootschappen welke illegaal het beroep uitoefenen – 3 dossiers
- Goedkeuring van eindoordelen kwaliteitstoetsing zoals voorgesteld door de commissie kwaliteitstoetsing zowel voor de periodieke toetsingen als administratieve vervolgtoetsingen
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie
- Overgangsregeling permanente vorming
- Ontslag van een toetser
- Goedkeuring individuele dossier erkenning permanente vorming
- Goedkeuring van de jaarrekening 2020 (ter zitting van 09/03/2021) aslook de begroting 2021
- Gebouw – mandaat verleent door de Raad i.v.m. de financiële verbintenis voor gebouw
- Gouvernance regels goedgekeurd.
- De voorstellen, uitgewerkt door de juridische dienst, in het kader van lopende juridische dossiers, werden door de Raad goedgekeurd.
- Goedkeuring, mits doorvoeren van enige kleine aanpassingen, van de procedure voor administratieve kosten en boetes AWW
- Benoeming van nieuwe referendaris en griffier
- Benoeming Ch. Cloquet als adviseur binnen CFE
- Goedkeuring van eindoordelen kwaliteitstoetsing zoals voorgesteld door de commissie kwaliteitstoetsing zowel voor de periodieke toetsingen als administratieve vervolgtoetsingen.
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie
- Goedkeuring van de definitie erelid ITAA
- Akkoord met voorstel tot opzetten van interne procedure voor ‘klokkenluider’
- Akkoord met oprichting van een taskforce permanente vorming en de hierbij horende oproep welke tot de leden gericht zal worden
- Goedkeuring van de voorstellen van de stagecommissie.
- Aanstelling van een interieurarchitect voor de nieuwe gebouwen alsook een advocaat voor het aankoopcontract, nadat de medekoper zijn goedkeuring heeft gegeven.
- NBB Balanscentrale zocht voor zijn softwarepakket Sofitsta testers. Een aantal raadsleden, zowel van ITAA als IBR zullen deze taak op zich nemen.
- Goedkeuring van eindoordelen kwaliteitstoetsing zoals voorgesteld door de commissie kwaliteitstoetsing zowel voor de periodieke toetsingen als administratieve vervolgtoetsingen.
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie
- Goedkeuring van voorstellen stagedocument.
- De voorstellen, uitgewerkt door de juridische dienst, in het kader van lopende juridische dossiers, werden door de Raad goedgekeurd.
- Goedkeuring van eindoordelen kwaliteitstoetsing zoals voorgesteld door de commissie kwaliteitstoetsing – de voorstellen van eindoordelen voor periodieke toetsingen, uitgewerkt en voorgelegd door de Commissie kwaliteitstoetsing worden door de Raad goedgekeurd.
- Er werd een kandidatuur ontvangen van een lid als (Franstalig) toetser. Deze kandidatuur werd, na analyse van de Commissie kwaliteitstoetsing, door de Raad aanvaard. Het lid in kwestie werd bekrachtigd als toetser en zal de nodige opleidingen genieten.
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie – de raadsleden keuren de voorstellen, komend van de cel ledenadministratie goed, het gaat hier o.a. over erkenning van vennootschappen, verzoek tot ontslag en weglating van het openbaar register van leden, alsook opname van leden, …
- Na voorlegging van de uitgewerkte norm permanente vorming, ontving het Instituut een aantal opmerkingen van de HREB. De nodige aanpassingen werden in de norm doorgevoerd en opnieuw voorgelegd aan de HREB. Principieel zal de nieuwe norm alsnog van kracht gaan, na definitieve goedkeuring van de HREB, vanaf 1 januari 2021. De nieuwe norm zal in principe op 1 januari 2021 in werking treden.
- Goedkeuring van voorstellen stagedocument – goedkeuring van de verschillende voorstellen van de stagecommissie; o.a. stagiairs welke slaagden voor de mondelinge proef van het bekwaamheidsexamen en aldus lid worden van het Instituut
- In lijn met de verschillende dossierkosten, eerder vastgelegd door de Raad, worden ter zitting van heden de dossierkosten voor wederinschrijving vastgelegd door de Raad.
- De Raad beslist, bij unanimiteit van stemmen en in lijn met de wetgeving (het ITAA treedt immers in rechten en plichten van vorige Instituten), om alle bij de Rechtbanken en Gerechtshoven aanhangige procedures over te nemen.
- Interne organisatie: Er werd een toelichtende nota voor huiszoekingen uitgewerkt voor de Raadsleden en leden welke tijdens een eerdere zitting aangeduid werden om bijstand te verlenen aan leden welke een huiszoeking ondergaan. In een volgend stadium zal ook een korte opleiding voor de betreffenden (raads)leden voorzien worden.
- De juridische dossiers, voorgelegd door de cluster deontologie, en hieraan gekoppelde beslissingen worden door de Raad goedgekeurd.
- Brochure over inwerkingtreding van het Instituut: een brochure werd ter beschikking gesteld op de website voor alle leden & stagiairs maar ook voor derden (link : https://www.itaa.be/nl/inwerkingtreding-itaa/)
- Wijziging data roadshows: deze roadshows werden voorzien eind 2020 – begin 2021 – mededeling dat deze met 1 jaaruitgesteld zullen worden cfr. berichtgeving: https://blog.be.accountants/nl/article/roadshows-zijn-uitgesteld/9777?lng=nl
- Raadszittingen voor 2021 vastgelegd – de data van de raadszittingen voor 2021 werden vastgelegd.
- Goedkeuring van voorstellen stagedocument – goedkeuring van de verschillende voorstellen van de stagecommissie; o.a. stagiairs welke slaagden voor de mondelinge proef van het bekwaamheidsexamen en aldus lid worden van het Instituut
- Goedkeuring inschrijvingsformulier “7-jaar ervaring” – deze documenten zullen via de website beschikbaargesteld worden om personen welke willen toetreden tot het Instituut door aantonen van 7 jaar relevante ervaring.
- Beslissing tot overmaken, mits verwerkingsovereenkomst en mits akkoord van het lid, van contactinformatie van de leden aan de beroepsverenigingen – de Raad beslist om informatie over de leden beschikbaar te stellen aan de beroepsverenigingen indien zij dit wensen. De leden kunnen in het ITAA-portaal aangeven of zij dit al dan niet wensen.
- Voorstellen van mogelijke clausules voor statuten van leden goedgekeurd – een aantal voorstellen van mogelijk te gebruiken clausules in de statuten van erkende vennootschappen werd en uitgewerkt door de cluster Deontologie & Tuchtzaken. Deze voorstellen zullen aan de leden beschikbaar gesteld worden.
- Assessoren en plaatsvervangers werden door ministerieel besluit aangesteld – door een ministerieel besluit werden effectieve alsook plaatsvervangend assessoren aangeduid.
- Principebeslissing tot wijziging aantal verplichte uren permanente vorming voor 2020 ten gevolge van Covid-19 – de geldende regels voor permanente vorming, worden, in het kader van de Coronacrisis, herzien een lichtelijk – uitzonderlijk – aangepast voor het jaar 2020. Alle betrokken leden zullen hiervan geïnformeerd worden.
- Beslissing tot verzoek van intrekking van norm kwaliteitstoetsing bij HREB – dit ten aanzien van de regelgeving opgenomen in de wet van 17/03/2019 alsook het KB Kwaliteitstoetsing.
- Goedkeuring administratief document ledenadministratie – de raadsleden keuren de voorstellen, komend van de cel ledenadministratie goed, het gaat hier o.a. over erkenning van vennootschappen, verzoek tot ontslag en weglating van het openbaar register van leden, alsook opname van leden, …
- Goedkeuring van eindoordelen kwaliteitstoetsing zoals voorgesteld door de commissie kwaliteitstoetsing – de voorstellen van eindoordelen voor periodieke toetsingen, uitgewerkt en voorgelegd door de Commissie kwaliteitstoetsing worden door de Raad goedgekeurd.
- De raadsleden keuren de aangepaste waarderingsregels, welke door de penningmeester voorgelegd worden, goed.
- Een procedure voor debiteurenbeheer wordt goedgekeurd door de Raad. Deze procedure werd in lijn met de beslissingen van de algemene vergadering van 05/09/2020 uitgewerkt. De leden welke hun ledenbijdrage nog niet voldaan hebben zullen dan ook aangeschreven worden.
- In lijn met de beslissingen, genomen ter zitting van 01/09/2020, worden heden ook de plaatsvervangende leden van de tuchtcommissie en commissie van beroep door de Raad benoemt.
- Een lijst met vooral alle raadsleden alsook enkele leden van buiten de Raad, welke aangeduid kunnen worden voor bijstand te verlenen aan leden tijdens een huiszoeking, wordt aan de Raad voorgelegd en goedgekeurd.
- Ondanks de digitale mogelijkheid tot inschrijving bij het Instituut voor vennootschappen van zowel leden natuurlijke persoon als stagiairs, wordt er een ‘papieren’ versie eveneens goedgekeurd.
- De wettelijke vrijstellingen, voorzien in het KB 30/03/2018, voor de opleiding Gerechtstdeskundige worden gevalideerd door de Raad alsook de hieraan gekoppelde vermindering van deelnameprijs.
- De norm permanente vorming wordt, mits een aantal kleine aanpassingen, goedgekeurd en zal ook ASAP overgemaakt worden aan de HREB ter goedkeuring, dit op dat deze zou kunnen ingaan vanaf 01/01/2021.
- De nieuwe documenten voor het afsluiten van een stageovereenkomst worden goedgekeurd alsook de inschrijvingsformulieren
- De Raad werkt een voorstel van administratieve kosten uit alsook een procedure. Deze zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de algemene vergadering van het ITAA
- De tussentijdse (geconsolideerde) resultaten 30/06/2020 worden door de penningmeester aan de Raad voorgelegd. De Raad keurt deze goed.
- Om de samenwerking en het protocol tussen beide Instituten te onderstrepen vervoegt de voorzitter van het IBR, Tom Meuleman, zich tot de Raad om de werkzaamheden van zowel de bedrijfsrevisoren als het Instituut nader toe te lichten.
- De raadsleden overlopen gezamenlijk het verloop, de documenten, uiteenzettingen … welke zaterdag as. gebruikt zullen worden tijdens de algemene vergadering, welke voor zijn eerste editie digitaal zal opgezet worden.
- Zoals ook door de verschillende ministers werd gemeld in hun boodschap naar de algemene vergadering toe, bevestigt de voorzitter dat het KB inwerkingtreding zal in voege treden vanaf 30/09/2020
- Onder voorbehoud worden de data voor de roadshows 2020-2021 door de Raad goedgekeurd. Het spreekt voor zich dat de Raad hierop terug kan komen mocht er geacht worden dat de sanitaire voorschriften niet nageleefd zouden kunnen worden dan wel een verstrenging van deze voorschriften zou opgelegd worden door de regering.
- Samen met FOD BOSA wordt er verder gewerkt aan de uitwerking van een ITAA-mandaat, de Raad bejubelt deze samenwerking en het idee van een eenvoudiger mandatenbeheer voor de leden.
- De Raad benoemt tijdens deze zitting de griffie van de tuchtcommissie en commissie van beroep, de referendarissen van iedere kamer, de effectieve leden van de tuchtcommissie en commissie van beroep.
- Gezien de aanblijvende richtlijnen inzake Covid-19 beslist de Raad om de algemene vergadering, die uitzonderlijk uitgesteld werd tot 5 september 2020, volledig digitaal te laten doorgaan.
- In het kader van het beleid van de Raad ‘dichter bij het lid staan’ wordt er beslist om een oproep te richten aan leden welke mogelijke politieke connecties hebben en welke hier samen met confraters informatie over willen uitwisselen.
- Er zullen meer overlegmomenten opgezet worden tussen ITAA en Unie Sociale Secretariaten.
- In het kader van het Interinstitutencomité (ITAA-IBR) werd er door beide Instituten een protocol tot samenwerking opgezet voor het uitwerken van gemeenschappelijke normen of normen welke beide beroepen aanbelangen of impacteren, mits de verworven rechten voor ieder beroep in acht worden genomen.
- De leden van zowel de examenjury als voorzitters van de examenjury worden aangesteld.
- ITAA wil zijn leden ook bijstaan in minder goede dagen en richt SOS ITAA op.
https://blog.be.accountants/nl/article/charter-sos-itaa-bijstand-in-geval-van-overmacht-ziekte-overlijden-/8811
https://blog.be.accountants/nl/article/sos-itaa-solidariteit-tussen-itaa-confraters-in-moeilijkheden/8812 - Het ITAA stelt, net zoals de advocaten, een procedure in bij het Grondwettelijk Hof in het kader van de Europese richtlijn DAC6 waar volgens het ITAA het beroepsgeheim van zijn leden in gevaar komt.
- De leden van de cel permanente vorming worden door de Raad benoemt, net zoals de toetsers voor het uitvoeren van kwaliteitstoetsingen alsook de AWW-controleurs.
- Op voorstel van de Cluster kwaliteit en beroep worden de leden van de Cel ontwikkeling kwaliteitstoetsing in hun functie bekrachtigt.
- De invulling door het personeel van ITAA binnen de nieuwe structuur wordt definitief voorgelegd aan de Raad.
- Het ITAA werkt samen met de ERMG-Werkgroep 6 voor onder andere het carryback-principe, de belastingkrediet, de investeringsreserve, de afschaffing of sterke vermindering van toeslagen voor belastingaanslagen, de achtergestelde leningen, enz.
Zie ook eerder: https://blog.be.accountants/nl/article/coronacrisis-itaa-neemt-actief-deel-aan-federale-economische-taskforce/7373 - De Raad stelt alles in het werk om het personeel van het ITAA op een veilige wijze terug naar de kantoren te laten komen als deze laatste dit wensen. In dat kader worden coronagidsen uitgewerkt met corona richtlijnen.
- De Raad keurt de voorstellen van de leden welke kandideerden om te zetelen in volgende cellen goed: Cel BeExcellent, Cel Accountancy, Cel Fiscaliteit, Werkgroep Unified by Invoicing/Bill-to-Box, Cel Opleidingen, Cel Passerelle (certified), De werkzaamheden binnen deze cellen kunnen dan ook vanaf heden van start gaan.
- De Raad beslist om, gezien de actuele situatie (Covid-19), de regels voor permanente vorming te versoepelen en het opzetten van webinars bij de beroepsverenigingen en erkende vormingsoperatoren te stimuleren. De leden van het Instituut worden hier persoonlijk over geïnformeerd.
- Binnen de cel AWW-management wordt B. Hautekeete vervangen door V. Van Eylen.
- Aanpassing definitie beroepsverenigingen.
Klik hier voor meer info.
- Project gebouw: De Raad geeft volmacht aan het uitvoerend comité om verdere besprekingen te voeren met het oog op de aankoop van een kantoorgebouw voor het ITAA.
- AWW norm: De HREB heeft een gunstig advies uitgebracht over de gemeenschappelijke ontwerpnorm, in afwachting van de formele goedkeuring van deze ontwerpnorm voor bedrijfsrevisoren door de federale minister van Economische Zake.
- Coronamaatregelen.
Klik hier voor meer info. - Uitstel van de algemene vergadering voorzien op 25/04/2020.
Klik hier voor meer info.
- Werkzaamheden rond examenreglement.
Op 4 februari werden door de Raad de eerste werkzaamheden rond het examenregelement opgestart. Klik hier voor meer info. - Missie en visie van het ITAA.
Op 4 februari werd door de Raad de finale versie, waarvan de basis werd gelegd tijdens de strategische raadszitting van september 2020, van de missie en visie van het ITAA goedgekeurd. Klik hier voor meer info. - Protocol met het IBR.
Klik hier voor meer info. - Missie en visie van het ITAA.
Op 4 februari werd door de Raad het voorstel van het Uitvoerend Comté tot aanstelling van 4 clusterverantwoordelijken, 1 HR-verantwoordelijke en 1 DPO binnen het personeel goedgekeurd. Klik hier voor meer info. - Norm permanente vorming.
Het was de wens van de Raad om, in het kader van de fusie, een nieuwe aangepaste norm voor de permanente vorming uit te werken. Klik hier voor meer info. - Publicaties ITAA.
Op 4 februari besliste de Raad om een verschillend aantal publicaties voor zijn leden te voorzien. Klik hier voor meer info.
- Samenstelling Stagecommissie
Op 7 januari bevestigde de Raad de leden van de nieuwe Stagecommissie. Klik hier voor meer info. - Samenstelling Commissie kwaliteitstoetsing
Op 7 januari bevestigde de Raad de leden van de nieuwe Commissie kwaliteitstoetsing. Klik hier voor meer info. - Criteria erkenning vereniging
Op 7 januari werden de criteria om erkend te worden als vereniging die kan deelnemen aan overleg met ITAA binnen de consultatieve commissie vastgelegd. Klik hier voor meer info.